مفهوم Semantic Web یا وب معنایی

ایده ای که توسط تیم برنرز لی، مخترع شبکه جهانی وب (WWW) ارائه شده است و بیان می کند که وب را می توان از طریق پاسخگویی به نیازهای کاربران، بصری و هوشمندانه تر کرد.
این کار با تبدیل آن به یک مخزن واحد اطلاعات به جای مجموعه ای بزرگ از صفحات وب جداگانه انجام می شود. برنرز لی در شماره 2001 نشریه Scientific American نوشت: “وب معنایی امتداد وب فعلی است.” اطلاعات به معنای واضح و مشخص ارائه شده است تا کامپیوتر ها و افراد بتوانند بهتر با هم تعامل کنند.

وب معنایی چیست؟
وب معنایی یا “Semantic Web” یک توسعه از وب است که امکان اشتراک و استفاده از اطلاعات به صورت قابل فهم برای ماشین‌ها را فراهم می‌کند. ایده اصلی این است که اطلاعات در وب به گونه‌ای ساختاردهی شوند که ماشین‌ها بتوانند به آن‌ها دسترسی داشته باشند و از آن‌ها استفاده کنند.
از تکنولوژی‌های مختلفی برای پیاده‌سازی وب معنایی استفاده می‌شود، از جمله RDF (رمزنگاری داده‌های منبع-شیء), OWL (زبان وب معنایی) و SPARQL (زبان پرس و جوی وب معنایی). این فناوری‌ها می‌توانند به ایجاد مجموعه‌ای از داده‌های ساختارمند که توسط سیستم‌های کامپیوتری قابل استفاده است، منجر شوند. این به ارتقاء توانمندی‌های وب و ایجاد محتوای بیشتر، قابل فهم برای ماشین‌ها و انسان‌ها کمک می‌کند.

سمانتیک وب چه مشکلی را حل می کند؟
صفحات وب امروزی که در اینترنت فعلی وجود دارند، حاوی مقادیر زیادی از داده های بدون ساختار مانند متن، تصاویر و لینک هایی به صفحات دیگر هستند.
حتی با وجود اینکه متون شامل اعداد، تاریخ، مکان و حقایق است. مشکل این است که جستجوی اطلاعات در این صفحات تنها بر اساس توصیف صفحه به زبان نشانه گذاری ابرمتن (HTML) است . بنابراین، موتور جستجو نمی تواند از محتوای صفحه و اطلاعاتی که در آن وجود دارد مطلع شود.

اینترنت چیست؟
هدف وب معنایی چیست؟
هدف وب معنایی (Semantic Web) حل این مشکل با افزودن نحو یا ساختار خاصی است که به ماشین ها کمک می کند تا داده های درون یک وب سایت را درک کنند. این به طور خودکار اطلاعات یک صفحه خاص را با تمام اطلاعات مربوط به صفحات دیگر پیوند می دهد بدون اینکه لینکی وجود داشته باشد. در نتیجه، تجربه جستجو در صفحات معنایی توصیف شده، کاملا متفاوت خواهد بود. این به این دلیل است که نتایج جستجو به جای تکیه بر کلمات و عبارات منطبق، از نظر اطلاعات، به محتوای صفحه بستگی دارد.
هدف وب به معنایی عمیقتر، به اهداف و انگیزه‌هایی اشاره دارد که موجب ایجاد یک وب‌سایت یا پروژه مرتبط با وب می‌شوند. این اهداف می‌توانند شامل ارتباط با مخاطبان، ارائه محتوای ارزشمند، فراهم کردن خدمات بهتر، افزایش فروش، افزایش آگاهی، ارتقاء تجربه کاربری و موارد مشابه باشند. در واقع، هدف وب معمولاً با ارزش‌ها، نیازها و اهداف کسب‌وکار یا سازمانی که وب‌سایت را ایجاد می‌کنند، ارتباط دارد.

ارتباط وب معنایی با سئو
سئو وب سایت ها در حال حاضر بصورتی انجام می شود که کاربر به روش های مختلف و با استفاده از هر ترفندی باید روی کلماتی گوگل را قانع کند که کامل ترین است. اگر در مورد سئو و بهینه سازی وب سایت ها برای بهبود نتایج جستجو اطلاعی کافی ندارید می توانید مقاله SEO چیست را مطالعه کنید. اگر تعریف و ماهیت سئو را درک کنید ذهنتان به وب معنایی نزدیک تر می شود، گوگل تا حدودی توانسته است به این موضوع دست پیدا کند.

مفهوم “وب معنایی” به ارتباط محتواهای وب با مفهوم و معنا مرتبط است، به طوری که موتورهای جستجو می‌توانند بهتر محتواها را درک کنند و در نتیجه، صفحات وب را بهتر رتبه‌بندی کنند. از این رو، مفهوم وب معنایی می‌تواند تأثیر مستقیمی بر بهبود سئو (بهینه‌سازی موتورهای جستجو) داشته باشد. با استفاده از محتوای معنایی و مرتبط، احتمالاً صفحات وب شما بهتر در نتایج جستجو ظاهر می‌شوند و ترافیک و بازدیدهای آن‌ها افزایش می‌یابد.

احتمالا دیده باشید برخی از جستجو های ما توسط گوگل به شیوه و آرایس خاصی نمایش داده می شود، بصورتی که انگار گوگل درک کاملی از آن موضوع دارد و به اصطلاح شکی ندارد که چه پاسخی درست است و مستقیما آن را به کاربر نمایش میدهد. این تاثیر و نتیجه واقعی وب معنایی است.
در حقیقت دیتای موجود در وب سایت ها از نظر اعتبار و اهمیت اطلاعات روشن و شفافی را توانسته اند به موتور جستجو بدهند و بیش از یک معرفی با لینک مستقیم به یک وب سایت گوگل پاسخ را نشان خواهد داد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا